PRP- VAGINALFÖRYNGRING

Vaginal prp behandling  av vaginala problem.  Den  får bara utföras av legitimerade läkare och sjuksköterskor som genomgått utbildning som arbetar enligt speciell metodik. Stressinkontinens, torra slemhinnor och sexuella funktionsproblem kan uppstå efter barnafödande, vid menopaus/klimakteriet, sjukdom och av starka mediciner. Dessa problem avhjälpas med goda resultat genom kraftfullt läkande produkt som utvinns från ditt eget blod.

PRP, Platelet Rich Plasma. PRP är ett koncentrat av blodplättar som innehåller alla de tillväxtfaktorer som behövs för läkning, reparation och nybildning av kärl och celler i kroppen. PRP är en regenerativ behandling som när det injiceras i den vaginala vävnaden minskar urinläckage och förbättrar din sexuella funktion.

Problem som behandlas

• – Torra slemhinnor
  • – Sår, Lichen Sclerosus
  • – Smärta vid samlag
  • – Inkontinens
  • – Behov av uppstramning
  • – Minskad lust och förmåga att uppnå orgasm

Beprövad teknologi

I många länder är PRP en etablerad metod. I USA kallas metoden ofta för ”The O-Shot”. Blodplättarna innehåller tillväxtfaktorer som avger signaler till din vävnad att läka, reparera och bygga nya celler. Tillväxtfaktorer och stamceller arbetar tillsammans för att stärka cellväggarna i vaginan, öka blodcirkulationen i behandlingsområdet, föryngra nervvävnaden och öka smörjningen, AIlt på naturlig väg och utan läkemedel.

PRP är ett koncentrat av dina egna resurser som injiceras där den naturliga förmågan inte räcker till. Det finns flera typer av inkontinens och PRP fungerar bäst för stressinkontinens. Detta är ett läckage av små mängder urin som sker under aktiviteter som skapar tryck mot urinblåsan som t.ex. vid hosta, nysning eller fysisk aktivitet.

Åldrande och graviditeter gör att vävnaden tänjs ut och förlorar struktur och fasthet och som gör att urinröret inte sluter helt tätt och därför kan läcka, PRP stärker den vaginala vävnaden som därmed kan ge ett bättre stöd för urinledaren som kontrollerar flödet från urinblåsan.

Viktigt att tänka på inför behandling

• Inte gravid eller ammande.
  • Pågående Herpes infektion, utslag på injektionsområdet. Inte ha feber eller pågående infektion
  • Inga NASID- preparerat, såsom Magnecyl, Ipren, antiinflammatoriska läkemedel och fiskolja 1 vecka före beh. Dessa medel har negativ effekt på blodplättarna.
  • Drick mycket vatten och begränsa kaffedrickandet på behandlingsdagen.

Blodplättarna stimulerar körtlarna att producera mera smörjning, reducera torrhet och därmed minska dyspareunin dvs smärta vid samlag. PRP frigör också tillväxtfaktorer som ökar blodcirkulationen och stimulerar nerverna i området. Detta ökar känsligheten och libido. Många patienter rapporterar en intensivare känsla och kortare tid till orgasm efter behandlingen.

Hur går behandlingen till?

Vi har alltid en konsultation innan behandlingen där vi går genom din situation, du får en utförlig beskrivning av behandlingen och vilka resultat som du kan förvänta dig. Vilken bedövning som passar dig. Sedan tar vi ett blodprov i armvecket som centrifugeras så att vi får ett koncentrat av blodplättar, PRP. Själva inj.ektionen tar ca 5-10 minuter.

Bedövningssalvan är effektiv och vanligtvis känner du ingen smärta men kan uppleva ett visst tryck och en brännande känsla vid injektionen. Detta är snabbt övergående. Efter behandlingen finns det inga begränsningar.

• Ingen träning, bad eller bastu samma dag.
  • inget samlag dem första dagarna trots upplevelse av ökad sexuell stimulans pga vätsketrycket.

Det tar minst 3 veckor innan PRP börjar verka och efter 8-12 veckor ser du full effekt av behandlingen. Det sker en gradvis förbättring eftersom det är din egen kropp som åstadkommer förändringen.

Fungerar PRP för alla och hur länge håller resultatet?

Ca 65 % av patienterna klarar sig med 1 behandling. Efter 5 veckor kommer du på en uppföljning. Om det behövs så får du en andra behandling. Studier visar att 85 % är nöjda eller mycket nöjda efter 1-2 behandlingar. Effekten av en PRP-behandling för vaginal föryngring varar i ca 12-18 månader.